Ahad, 18 Mac 2012

4 Mac 2012....

Saat yang ditunggu-tunggu tiba.....

Terima kasih kepada Ustaz Abdul Jalil yang
datang kerumah dan membacakan doa selamat sebelum kami
berangkat ke Air Port.

Terima kasih juga kepada sanak saudara yang sempat datang untuk mendoakan kami. Kami bergerak dari rumah pukul 5.30 ptg dan dihantar oleh Eddy,Faiz dan terima kasih juga kepada Yatin dan isteri yang sedia untuk menghantar kami ke Air Port.

Terima kasih juga kepada bakal besan dan semua adik beradik saya yang sempat menghantar di Air Port .Kehadiran kalian adalah sebagai mendoakan kesejahteraan kami sewaktu di Mekah nanti.

Dalam penerbangan  agak membosankan.Kami tidak diberikan seat untuk duduk bersama dengan keluarga.Kami juga rasa tersilap memilih pakej ini kerana penerbangan ini terpaksa transit di Bangkok dan Cairo. Terasa amat lama dalam kapal terbang.
Biasanya untuk ke Jeddah hanya mengambil masa selama 8 jam sahaja.

Sampai di Air Port Cairo pada pukul 2.30 ptg waktu Malaysia atau pukul 8.30 pagi waktu Saudi.
Kami tak jumpa surau di Air Port ini.Kerana itu ramai ahli kumpulan yang solat di ruang legar Air Port sahaja.

Rombongan kami seramai 33 orang dan hampir 85% adalah warga emas.
Kami duduk di Air Port ini lebih kurang 4 jam...Letih dan terasa membuang masa sahaja.Waktu hampir bergerak semua lelaki diminta memakai kain Ihram kerana niat perlu dibuat sewaktu dalanm penerbangan.
Sejuk perut ibu bila melihat anak-anak memakai pakaian ihram....nampak mereka tenang dan ...Alhamdullillah kerana mereka diberikan hidayah dari Allah s.w.t untuk mengikut kami mengerjakan umrah....

Alhamdullillah....kami sampai di Jeddah pukul 7.25 mlm waktu Malaysia atau  Jam 1425 waktu Jeddah.Kami terus menaiki bas utk dibawa ke Mekah.perjalanan  ke Mekah lebih kurang dua jam setengah... Sepanjang perjalanan saya lihat banyak perubahan yang telah dibuat.Banyak pembangunan....sudah ada High way.....
sanagt berbeza dengan pemandangan yang saya lihat pada tahun 2005 dulu.

Subhanallah........pemandangan yang sangat indah ciptaan Allah s.w.t....minta maaf kerana gambar ini kurang jelas sebab gambar di ambil dari dalam bas dan cermin bas sangat berdebu....
Syukur Alhamdullillah...akhirnya saya dapat juga menjejakkan kaki di Tanah Haram ini.....rasa sgt terharu...gembira....syahdu....tak tahu bagaimana untuk menggambarkan perasaan ketika itu....Kami di bawa terus kehotel Qamar Al Qausar...selepas magrib mutawif akan membawa jemaah untuk mengerjakan Umrah dan tawaf iffadah...tapi saya....hanya Allah sahaja yang tahu....Syukur Alhamdullillah....atas segala yang telah ditentukan NYA.....